Affektfokuserad psykoterapi, utbildning och handledning
ï»żHur gĂ„r psykoterapin till? I all psykodynamiskt grundad psykoterapi erbjuds du möjligheten att tillsammans med en psykoterapeut undersöka dina kĂ€nslor, relationsmönster och inre förestĂ€llningar om dig sjĂ€lv och andra i syfte att skapa ökad förstĂ„else kring de svĂ„righeter du upplever. NĂ€r psykoterapin fokuseras pĂ„ affekter lĂ€ggs sĂ€rskild vikt vid att undersöka kĂ€nsloreaktioner och invanda sĂ€tt att hantera dessa. Huvuddelen av tiden Ă€gnas Ă„t det som Ă€r aktuellt och pĂ„gĂ„ende i ditt liv, men delvis kan arbetet ocksĂ„ handla om att förstĂ„ bakgrunden till svĂ„righeterna. KĂ€nslomĂ€ssiga problem Ă€r ofta kopplade till minnen och erfarenheter som kan behöva förstĂ„s och bearbetas för att en förĂ€ndring i nuet ska bli möjlig.

Terapeutens förhÄllningssÀtt I affekfokuserad psykoterapi Àr psykoterapeuten aktiv och undersökande. Terapeuten balanserar sitt lyssnande och inkÀnnande med stödjande, klargörande och ibland utmanande frÄgor för att hjÀlpa dig att fÄ syn pÄ och ifrÄgasÀtta invanda destruktiva förhÄllningssÀtt. Ibland bidrar terapeuten med förslag pÄ hur kÀnslor, tankar och beteenden hÀnger ihop vilket kan göra olika mönster tydligare. Ofta uppmuntras du att utforska och fördjupa dina kÀnsloupplevelser direkt i samtalet. Genom att uppleva kÀnslor fullt ut och undersöka olika minnen och inre förestÀllningar kopplade till dessa ökar förmÄgan att förstÄ och hantera starka kÀnsloreaktioner. Att uttrycka sig sÄ öppet och direkt som möjligt i terapirelationen Àr ofta ett viktigt första steg mot att vÄga pröva en förÀndring i linje med de mÄl man kommer överens om i början av behandlingen.

Vad Àr verksamt i affektfokuserad psykoterapi? Varje psykoterapi innehÄller flera komponenter som tillsammans bidrar till förÀndring. Psykoterapiforskningen har visat att en trygg och fungerande samarbetsrelation med psykoterapeuten Àr central, oavsett terapiform. I affektfokuserad psykoterapi kommer du och terapeuten inledningsvis överens om hur ni ska arbeta ihop och mot vilka mÄl. Dessutom undersöks samarbetsrelationen kontinuerligt sÄ att eventuella missförstÄnd kan upptÀckas, förstÄs och redas ut.

En trygg relation Àr ocksÄ viktig för att kunna nÀrma sig skrÀmmande och ibland smÀrtsamma kÀnslor och erfarenheter, vilket Àr en grundlÀggande verksam faktor i affektfokuserad psykoterapi. Eftersom affektfobier pÄ mÄnga vis liknar vanliga fobier följer psykoterapeuten samma empiriskt belagda principer som anvÀnds i kognitiv beteendeterapi. Detta brukar kallas för exponering med responsprevention och innebÀr att psykoterapeuten hjÀlper dig:

‱ att gradvis nĂ€rma dig de affekter som har betydelse för ditt problem
‱ att avstĂ„ frĂ„n att undvika och istĂ€llet uppleva affekterna fullt ut
‱ att göra erfarenheten att det gĂ„r att tĂ€nka kring och sĂ€tta ord pĂ„ det du upplever just nu

Syftet med exponering i psykodynamisk psykoterapi Àr alltsÄ mer Àn att stÄ ut med en obehaglig kÀnsla tills den kÀnns "ok". Stor vikt lÀggs vid att undersöka vad din kÀnsla berÀttar för dig, vilka erfarenheter den Àr kopplad till och vad du idag behöver göra för att nÄ en förÀndring. Detta innebÀr att samtalen tidvis kan upplevas som pÄfrestande. Det Àr till exempel inte ovanligt att kÀnna sig sÄrbar och osÀker, kanske för att man uppfattar sina affekter som oacceptabla för sig sjÀlv eller andra, exempelvis för psykoterapeuten. Relationen till psykoterapeuten blir hÀr en viktig erfarenhet i sig. Genom att psykoterapeuten lyssnar empatiskt och inte avvisar eller vÀrderar, gör du en kÀnslomÀssig erfarenhet av att bli accepterad som den person du Àr. SÄdana erfarenheter om och om igen brukar medföra att ocksÄ din sjÀlvacceptans vÀxer med tiden.

Slutligen ligger ytterligare en verksam faktor i att psykoterapin leder till en kÀnslomÀssigt grundad sjÀlvkÀnnedom. NÀr du bÀttre förstÄr grunderna till de svÄrigheter du upplever blir det lÀttare att se vilka steg du kan behöva ta för att en förÀndring ska komma till stÄnd och bli bestÄende i ditt liv.